Συνέντευξη από την Μαριλού Τζεμπελίκου του Fashinating


by

It is indeed Fashinating!

Πως ξεκίνησε η ιδέα;

Μαριλού Τζεμπελίκου

Ξεκίνησε από τον Αλέξη Μπάλα και τον Πέτρο Ζιώγα, από μια ανάγκη που του δημιουργήθηκε όταν πήγε να διαλέξει γυαλιά ηλίου και δεν ήξερε τι του ταιριάζει. Οπότε του προτείνει μια φίλη του να βγάλει φωτογραφίες, να τις ανεβάσει στο Facebook εκείνη τη στιγμή και να παροτρύνει τους φίλους του να κάνουν like για να ξέρει ποιο θα αγοράσει. Αγόρασε λοιπόν το ζευγάρι με τα περισσότερα likes γιατί θεώρησε ότι ο κόσμος ήξερε να του πει τι του ταίριαζε περισσότερο. Σκέφτηκε λοιπόν ότι αντίστοιχα υπάρχουν άνθρωποι που έχουν ανάγκη να βρουν κάτι που τους ταιριάζει αλλά χρειάζονται τη βοήθεια του κόσμο. Το μετέπειτα βήμα ήταν πως θα μπορούσε αυτό να γίνει business. Έτσι οραματίστηκε να φτιάξει μια πλατφόρμα στην οποία θα συγκέντρωνε προϊόντα από πολλά eshop. Θα δημιουργούσε λοιπόν έναν έξυπνο aggregator με στοιχεία online στυλίστα και έτσι ξεκίνησε. Φτιάχτηκε από το μηδέν ένας αλγόριθμος ο οποίος κατηγοριοποιούσε τα προϊόντα σε διαφορετικά στυλ αλλά και τους χρήστες ανάλογα με το που κάνανε click. Βάσει των επιλογών του χρήστη αλλά και σε συνδυασμό με τα πιο δημοφιλή προϊόντα που είχαν επιλέξει άλλοι χρήστες σε αυτό το στυλ, του προτείναμε τα προϊόντα. Όταν ο καταναλωτής βρει μέσα από το window shopping τι του αρέσει μπορεί να κλικάρει στο κουμπί ΄Αγορά΄ οπού τον στέλνει στο αντίστοιχο eshop και εμείς από εκεί παίρνουμε την προμήθεια μας.

 

Περιέγραψέ μου το μοντέλο προμήθειας.

Το μοντέλο μέσω affiliate είναι fix με την έννοια ότι το network έχει ήδη κάνει την συμφωνία με το eshop. Από εκεί και πέρα σου παραθέτουν τα eshops μόδας με τα οποία συνεργάζονται δίνοντας σου μια προμήθεια που ξεκινά από 3% μέχρι όσο θέλει να δώσει το κατάστημα. Συνήθως ο μέσος όρος είναι το 8%.  Πολλές φορές, ανάλογα με το πόσο περισσότερο πουλάς τόσο περισσότερο αυξάνεται η προμήθεια. Το δεύτερο μοντέλο είναι απευθείας με τα eshops και χρεώνεται το eshop με το που κάνει click ο χρήστης στο κουμπί ΄Αγορά΄ ανεξάρτητα αν τελικά θα την ολοκληρώσει ή χρεώνεται ανά προβολή του λογοτύπου του, πάνω στην φωτογραφία του προϊόντος του, που θα μπει στο Fashinating.

Fashinating

Πήρατε Funds ή είσαστε self invested;

Είναι ένα μεικτό μοντέλο – η συνολική χρηματοδότηση που έχουμε πάρει σε δύο στάδια μέσω του Open Fund και Angels ανέρχεται σε 95.000€. Πέρα από εκεί «αυτοχρηματοδοτούμαστε» και εμείς οι ίδιοι.

 

Πόσο δύσκολο ήταν να πάρετε funds;

Σημαντικό είναι το timing, το Open Fund ήταν από τα πρώτα που ξεκίνησαν που έβλεπε προς την παγκόσμια αγορά και αυτό ήταν που χρειάζονταν. Εμείς περάσαμε 4 αυστηρά interviews και προχωρήσαμε στο funding. Τα χρήματα που πήραμε τότε σε σχέση με αυτά που δίνονται τώρα ήταν ελάχιστα. Πλέον ενόψει του JEREMIE τα χρήματα που διαθέτονται είναι πολύ σημαντικά αλλά πλέον και ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγαλύτερος σε σχέση με το 2009. Πλέον λόγω κρίσης και έλλειψης θέσεων εργασίας πολλοί στρέφονται στα startups.
Fashinating

Με ποιες εταιρείες και online eshops συνεργάζεστε;

Το Fashinating ξεκίνησε με μια προοπτική global. Το πρώτο version που βγήκε ήταν Fashinating.com που συνεργάζονταν μόνο με διεθνή eshops και στην συνέχεια εξειδικευτήκαμε στην Ελλάδα. Καταλάβαμε λοιπόν ότι για τον Έλληνα ήταν δύσκολο να ψωνίσει από ένα κατάστημα το οποίο δεν ήταν στην ελληνική γλώσσα, που το κόστος της μεταφοράς θα ανέβαζαν πολύ το συνολικό και τέλος που το delivery time θα ήταν αρκετά μεγάλο. Αρχικά ξεκινήσαμε μέσω διεθνών affiliate networks τα οποία είχαν eshops που μας ενδιέφεραν και που κάλυπταν όλα τα στυλ και βαλάντια. Τέλη του 2010 ξεκινήσαμε με ελληνικά καταστήματα, το οποίο ήταν πάρα πολύ δύσκολο. Το γεγονός ότι δεν ήταν τόσο διαδεδομένο μας οδήγησε να συνεργαστούμε με εταιρείες που ήταν διατεθειμένες και μπορούσαν να αντιληφθούν την προοπτική του να συνεργαστούν περαιτέρω με μια πλατφόρμα σαν την δική μας.

 

Τώρα με πόσα eshops και εταιρείες συνεργάζεστε στην Ελλάδα και πόσα στο εξωτερικό;

Αυτή τη στιγμή επειδή έχουμε ανοίξει και το Fashinating.co.uk έχουμε 20 βρετανικά, 40 ελληνικά και 40 διεθνή. Έχουμε συμβόλαια και συμφωνητικά με ακόμη περισσότερα eshops, τα οποία ανάλογα με τις ανάγκες τις κάθε περιόδου ενεργοποιούνται.

fashinating Κάθε πόσο ανανεώνονται τα προϊόντα;

Το μέγιστο που έχουμε φτάσει είναι τα 150.000 προϊόντα. Απο εκεί και πέρα υπάρχουν δύο τύποι «εκκαθάρισης» προϊόντων στις οποίες προβαίνουμε – σε αυτά που είναι out of fashion και out of stock και σε αυτά που δεν προτιμά το κοινό και δεν έχουν μαζέψει τα απαιτούμενα likes.

 

Ποιο είναι το Key feature του Fashinating;

Αν μιλήσουμε για την Ελλάδα, είναι το μοναδικό στην ελληνική αγορά που προσφέρει μια έξυπνη πλατφόρμα που μπορεί να συγκεντρώσει πολλά προϊόντα και να βρει κάποιος ότι θέλει. Όσον αφορά το εξωτερικό, παρόμοιες πλατφόρμες υπάρχουν χωρίς να είναι τόσο απλές και έξυπνες. Ο δυνατός γρήγορος εύχρηστος και έξυπνος αλγόριθμος σου χτίζει άμεσα ένα προφίλ για να βρεις αυτό που θέλεις.

Fashinating

Ποίο θα είναι το επόμενο βήμα;

Συνεχίζουμε την ανάπτυξη του ελληνικού ανοίγοντας το κοινό μας μέσα από διάφορα portals msn.gr, star.gr, womenonly είμαστε δεκτικοί και κάνουμε συνεργασίες  Επίσης θα επικεντρωθούμε περισσότερο στο Fashinating.co.uk. Θα κάνουμε κάποιες αλλαγές για να το προσαρμόσουμε στα αγγλικό καταναλωτικό κοινό . Το επόμενο βήμα είναι η διεύρυνση της αγγλικής αγοράς και οι συνεργασίες, αυτή την περίοδο μιλάμε στο εξωτερικό με διάφορα startups που δεν έχουν την εμπειρία και την τεχνογνωσία μας.

 

Ο Έλληνας εμπιστεύεται τα eshops;

MaryLou TzempelikouΕίναι θέμα εκπαίδευσης,  όσο περισσότερα eshops δημιουργούνται  τόσο πιο εύκολα εξοικειώνεται. Επίσης πλέον πολλές γνωστές εταιρείες όπως Toi Moi, bsb, Attrativo έχουν online shops τις οποίες επειδή το κοινό αναγνωρίζει και εμπιστεύεται στο offline κομμάτι τους είναι πιο εύκολο να τις εμπιστευτεί και στο online. Πλέον πολλά eshops αντιγράφουν τα ξένα eshops τα οποία με την εμπειρία που πλέον διαθέτουν έχουν προσαρμοστεί πλήρως στις ανάγκες των καταναλωτών. Τα ελληνικά eshops υιοθετώντας αυτή την καλή εμπειρία και όσον αφορά το design αλλά και τις πρακτικές έρχονται σε πιο άμεση επαφή με τον πελάτη. Ένα κλασικό παράδειγμα είναι το next day delivery ή η παροχή δωρεάν μεταφορικών και οι άμεσες αλλαγές, με αυτό τον τρόπο ευχαριστούν και δημιουργούν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες.

 

Πώς ήταν το κοινό όταν ξεκινήσατε το 2010;

Προσωπικά, βλέπω τεράστιες αλλαγές σε δύο επίπεδα. Το πρώτο είναι στο κομμάτι της κρίσης και στο πόσοι περισσότεροι μπαίνουν στην αγορά. Το πρώτο διάστημα που ξεκινήσαμε να επικοινωνούμε με εταιρείες ήταν πάρα πολύ επιφυλακτικοί ακόμα και όταν τους διαβεβαίωνες ότι δεν θα υπάρχει χασούρα, τώρα πλέον η αντιστροφή του κλίματος είναι έντονη. Πλέον μεγάλα eshops επικοινωνούν μαζί μας και θέλουν άμεσα να συνεργαστούν γιατί βλέπουν ότι υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση από τον κόσμο όχι μόνο επειδή εμείς είμαστε πλέον γνωστοί αλλά και επειδή λόγω κρίσης γυρνάει η αγορά προς το online.

Fashinating

Πλέον ψωνίζουν περισσότεροι online;

Ναι ψωνίζουν περισσότεροι αλλά όχι ακριβότερα, με αποτέλεσμα να έχουν αυξηθεί οι χρήστες ποσοτικά αλλά οι τζίροι να έχουν μειωθεί. Στις αρχές του 2012 έβλεπες περισσότερες αγορές των 100 € ενώ τώρα περιορίζονται σε μικρότερης αξίας .  Τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές δεν ψώνιζαν γιατί δεν είχαν τι να φορέσουν αλλά επειδή ήθελαν να ανανεωθούν. Το τελευταίο διάστημα λόγω της κρίσης επειδή πολλοί άνθρωποι έχουν χάσει την δουλειά τους ή έχει μειωθεί το εισόδημά τους τα πρώτα που έκοψαν ήταν τα ρούχα και τα καλλυντικά. Οι νεότερες κοπέλες πλέον βρίσκουν πιο οικονομικές λύσεις, θα κάνουν μεγαλύτερη έρευνα αγοράς ή θα περιοριστούν στις εκπτώσεις. Αυτή τη στιγμή το online ευνοείται λόγω κρίσης γιατί αυτό σημαίνει αυτόματα μείωση του λειτουργικού κόστους. Για τους καταναλωτές ίσως είναι πιο δύσκολο να βάλουν στο σύστημα την πιστωτική τους κάρτα και να προχωρήσουν στις αγορές από ότι να πάει σε φυσικά μαγαζιά, όμως οι ελληνικές εταιρείες βλέπουν πλέον ότι από θέμα κόστους είναι απαραίτητο να στραφούν στο online.

 

Τώρα πλέον με την εμπειρία των 3 χρόνων πόσο δύσκολο είναι να ξεκινήσεις ένα startup;

Είναι δύσκολο αν και δεν έχω μέτρο σύγκρισης με offline αντίστοιχης δραστηριότητας. Αλλά ποτέ δεν μπορείς να κρίνεις αν δεν φτάσεις στο τέλος οποιοδήποτε και αν είναι αυτό ή μια καλή εξαγορά, καλή κερδοφορία αλλά και το κλείσιμό του. Είναι μια ongoing διαδικασία και για το Fashinating. Το δύσκολο είναι να μπορείς να κάνεις τα λιγότερα δυνατά λάθη, να μάθεις από αυτά, να χρησιμοποιήσεις τις προηγούμενες εμπειρίες σου και να τις αξιοποιήσεις κατά το μέγιστο δυνατό τρόπο. Θα πρέπει να είσαι συγκεντρωμένος σε αυτό που θέλεις να κάνεις αλλά από την άλλη πλευρά να είσαι ευέλικτος για να κάνεις τις αλλαγές εκεί που θα χρειαστούν.

 

Πόσο δύσκολο είναι να είσαι γυναίκα σε startup;

Μαριλού ΤζεμπελίκουΑριθμητικά είναι ελάχιστες. Είναι μύθος ότι οι γυναίκες δεν μπορούν να ασχοληθούν με startups. Η πραγματικότητα είναι ότι οι άνδρες με τις γυναίκες έχουν διαφορετικές ικανότητες από την φύση τους ή λόγω του φύλου τους. Εγώ επειδή ήμουν πάντα περισσότερο σε ανδρικές παρέες δεν είχα πρόβλημα να προσαρμοστώ. Μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν και όλα από τα αποτελέσματα κρίνονται.

 

Μετά την εμπειρία των 3 χρόνων τι συμβουλή θα ήθελες να δώσεις σε ένα νέο startuper;

Να εξετάσει αν αυτή την εκπληκτική ιδέα που έχει την χρειάζεται ο κόσμος αν και σαφώς θα υπάρξουν εξαιρέσεις. Επίσης να έχει μια προοπτική διεθνή το προϊόν του γιατί η ελληνική αγορά είναι μικρή και απαίδευτη. Να μιλήσει με κόσμο και να έχει ένα καλό mentoring για να κάνει proof of concept. Όσο καλή ιδέα πιστεύει να μιλήσει με ανθρώπους που έχουν εμπειρία γιατί αλλιώς σίγουρα θα κάνει πάρα πολλά λάθη. Να μην φοβάται να μοιραστεί την ιδέα του γιατί θα πιστεύει ότι μπορεί να του την κλέψουν γιατί το implementation είναι το κλειδί. Επίσης να ενταχθεί σε μια καλή ομάδα που να μπορεί να επικοινωνεί καλά. Να κάνει έρευνα αγοράς και να μην απομονώνει τα στοιχεία που του ταιριάζουν αλλά να δέχεται και τα αρνητικά και να κάνει τις αντίστοιχες αλλαγές. Να σέβεται τον καταναλωτή και να λαμβάνει σοβαρά υπόψη του κάθε feedback. Και τέλος να κάνει οικονομία και να ξοδεύει δυνάμεις και χρήματα με έξυπνο τρόπο.

Fashinating

Ακολουθήστε την Μαριλού στο Twitter: https://twitter.com/MaryLou_t

 

Leave a Reply